over het project
Niek Kortekaas werkt de volledige scenografie uit voor de permanente collectie van het Kasteel van Gaasbeek in Lennik Brussel. Hij werkt hierbij nauw samen met Origin Architecture die instonden voor de architectuur en de restauratie van het kasteel. Doel was om het kasteel te optimaliseren en terug te brengen naar de oorspronkelijke visie en ontwerpen zoals door Markiezin, Marie Peyrat, Arconati, Visconti en haar architect Charles Albert bedacht en getekend waren. De start van het bezoekersparcours begint dan ook met een kamer gewijd aan Marie Peyrat, ook haar architect krijgt een aparte kamer waar bouwstijlen en invloeden geduid worden. Belangrijke andere toevoegingen zijn het 'letterlijk' openwerken van de glasraam partijen die uitgeven op de binnenkoer, door het gebruik van UV filters op voorzetglas die de interieurs beschermen tegen het binnenvallende dag en zonlicht. De tot voorheen ontoegankelijke zolder en de kamer van Carletto (jong overleden zoon van de markiezin) werden volledige toegankelijk gemaakt. De zolder toont de bezoeker de houten bintstructuren en op een geraffineerde manier werden geklimatiseerde tentoonstellingskasten geïntegreerd die de rijke muntencollectie van het kasteel evoceren. Voor de beschermde vleermuispopulatie werd een fijnmazige schuifwand geïnstalleerd. Bij de start van het project werden tal van gipsfragmenten , in slechte staat, aangetroffen in de zolder toren kamer van Carletto, De gipscollectie heeft na restauratie een prominente plaats gekregen in de voormalige inkombalie en evoceert op die manier me de geschiedenis van het kasteel en haar bewoners. De verschillende bewoners kregen eveneens een plaats in de zgn. Petit Blois vleugel, hierbij werd gewerkt met een box in box concept die de verschillende bewoners verbinden met de verschillende bouw en interieur stijlen uit hun tijd. Empire, Neorenaissance en het Oriëntalisme. Tot slot werd er een heus 'kunst kabinet' samengesteld in de voormalige fruitkamer, en werd er in de keuken een overvloed aan keramiek aardewerk, koper en tinwerk op de van 'faux pierre' voorziene muren, afgewikkeld. Kleinere ingrepen zijn onder andere, het toevoegen van een albasten kabinet in de Anjou Leeuwenkamer, De slaapkamer van de Markiezin geeft plaats aan haar liefde voor het theater en het theatrale met een pagekostuum en haar Hamlet fascinatie, en tal van foto's die haar evoceren verkleed als historische theater personages. Rond de Egmond trap werden met een grote dichtheid een massa schilderijen afgewikkeld uit de collectie van het kasteel. Eveneens werden een aantal interactieve multimedia toepassingen gedurende het parcours opgenomen.
meer ...
- DECOR & LICHT
- EXPO